Kategorier
    Filtre
    Preferanser
    Søk
    Forfatter: Per Bjørn Foros

    Skolen i klemme

    299,-
    Lagerstatus: Tilgjengelig på lager
    Format: Pocket
    Forfatteren analyserer skole og utdanning ut fra begrepene fast og flytende modernitet, to strømninger som påvirker skolen i ulik retning. Den faste innebærer visshet, kontroll, orden, stabilitet og likhet, mens den flytende er knyttet til tvil, frihet, fleksibilitet, endring og ulikhet. Flytende modernitet støtter opp under den progressive pedagogikken, mens restaurativ pedagogikk er forankret i den faste moderniteten. Debatten rundt Kunnskapsløftet avdekker et annet spenningsforhold, som er knyttet til skolens mål: konflikten mellom nytte og danning. Forfatteren prøver å gi en dialektisk forståelse av dilemmaene skolen står ovenfor, slik at motsetningene kan framstå i et nytt lys. Har litteraturliste.
    ISBN/EAN: 9788202256265

    Klikk og hent i butikk

    Etter én time kan du hente varen i valgt butikk, og betale i kassen. Vi kontakter deg når varen er klar for henting i butikk.
    Butikker:

    SLIK BESTILLER DU

    1. 1. Sjekk at du har valgt riktig butikk fra menyen, legg inn din e-postadresse og trykk på "OK" knappen.
    2. 2. Du får en bekreftelse fra butikken på e-post i løpet av en time om varen er tilgjengelig for opphenting. Vent til du får meldingen før du reiser til butikken. Vi holder av varen for deg i 24 timer.
    3. 3. Du betaler i butikken.

    Takk for reservasjonen!

    I butikkens åpningstider får du tilbakemelding på e-post innen en time.

    Utenom butikkens åpningstider vil du få tilbakemelding på e-post senest en time etter at butikken har åpnet.

    Har du spørsmål om tjenesten kan du ta kontakt med vårt kundesenter.



    Debatten om norsk skole er preget av klare fronter og enkle motsetningsforhold. Noen roper på mer kontroll og disiplin, andre betoner elevens frihet og ansvar for egen læring. Bak den pedagogiske debatten ligger det imidlertid spenninger av kulturell og politisk art. Forfatteren analyserer skole og utdanning ut fra begrepene fast og flytende modernitet, to strømninger som påvirker skolen i ulik retning. Den faste innebærer visshet, kontroll, orden, stabilitet og likhet, mens den flytende er knyttet til tvil, frihet, fleksibilitet, endring og ulikhet. Flytende modernitet støtter opp under den progressive pedagogikken, mens restaurativ pedagogikk er forankret i den faste moderniteten. Debatten rundt Kunnskapsløftet avdekker et annet spenningsforhold, som er knyttet til skolens mål: konflikten mellom nytte og danning. Forfatteren prøver å gi en dialektisk forståelse av dilemmaene skolen står ovenfor, slik at motsetningene kan framstå i et nytt lys.
    Detaljer
    Utgivelsesår 2006
    Forlag Cappelen akademisk
    Språk Bokmål
    ISBN 9788202256265
    Kategorier Pedagogikk
    Skriv din egen anmeldelse
    • Kun registrerte brukere kan skrive vurderinger
    • Dårlig
    • Knall bra!
    Debatten om norsk skole er preget av klare fronter og enkle motsetningsforhold. Noen roper på mer kontroll og disiplin, andre betoner elevens frihet og ansvar for egen læring. Bak den pedagogiske debatten ligger det imidlertid spenninger av kulturell og politisk art. Forfatteren analyserer skole og utdanning ut fra begrepene fast og flytende modernitet, to strømninger som påvirker skolen i ulik retning. Den faste innebærer visshet, kontroll, orden, stabilitet og likhet, mens den flytende er knyttet til tvil, frihet, fleksibilitet, endring og ulikhet. Flytende modernitet støtter opp under den progressive pedagogikken, mens restaurativ pedagogikk er forankret i den faste moderniteten. Debatten rundt Kunnskapsløftet avdekker et annet spenningsforhold, som er knyttet til skolens mål: konflikten mellom nytte og danning. Forfatteren prøver å gi en dialektisk forståelse av dilemmaene skolen står ovenfor, slik at motsetningene kan framstå i et nytt lys.
    Detaljer
    Utgivelsesår 2006
    Forlag Cappelen akademisk
    Språk Bokmål
    ISBN 9788202256265
    Kategorier Pedagogikk