Lukk
(0) produkter
Du har ingen varer i handlekurven.
Kategorier
    Filtre
    Preferanser
    Søk
    Forfatter: Jacques Derrida

    Sannheten i maleriet

    262,-
    299,-
    Lagerstatus: Tilgjengelig på lager
    Format: Pocket
    Boken er det avsluttende kapitlet i La vérté en peinture (Sannheten i maleriet) fra 1978. Forfatterens filosofiske "polylog" er en dekonstruktiv lesning av Heideggers Kunstverkets opprinnelse. Med utgangspunkt i et Cézanne-sitat drøftes spørsmålet om kunstverkets, og kunsthistorikerens, forhold til sannhet og virkelighet.
    ISBN/EAN: 9788253026985

    Klikk og hent i butikk

    Etter én time kan du hente varen i valgt butikk, og betale i kassen. Vi kontakter deg når varen er klar for henting i butikk.
    Butikker:

    SLIK BESTILLER DU

    1. 1. Sjekk at du har valgt riktig butikk fra menyen, legg inn din e-postadresse og trykk på "OK" knappen.
    2. 2. Du får en bekreftelse fra butikken på e-post i løpet av en time om varen er tilgjengelig for opphenting. Vent til du får meldingen før du reiser til butikken. Vi holder av varen for deg i 24 timer.
    3. 3. Du betaler i butikken.

    Takk for reservasjonen!

    I butikkens åpningstider får du tilbakemelding på e-post innen en time.

    Utenom butikkens åpningstider vil du få tilbakemelding på e-post senest en time etter at butikken har åpnet.

    Har du spørsmål om tjenesten kan du ta kontakt med vårt kundesenter.



    Filosofen Derrida har flere steder skrevet om kunst og kunsterfaring. I denne boken tar han for seg Heideggers Kunstens opprinnelse, den første utgivelsen i ARTES-serien, og ulike tolkninger av denne teksten. Ikke minst får den radikale, amerikanske kunsthistorikeren Meyer Shapiro sitt pass påskrevet i friske og frekke vendinger. Men også bondelivsdyrkeren Hamsun (som Heidegger var opptatt av, og siterte) opptrer i den lekne analysen. Derrida lager en dekonstruktiv nærlesning av Heidegger, og kritiserer Schapiro for å ha feillest hovedmotivet, dvs. van Goghs såkalte bondesko. For hvis sko er det egentlig? Er de .bare. noen tilfeldige sko, eller noen helt bestemte sko! Er de van Goghs egne, eller selve den undertrykte bondeklassens sko? Og hvilket av van Goghs mange malerier av slitte sko med løse lisser dreier Heideggers tekst seg egentlig om? Derridas dialog om Heideggers tekst blir slik både et eksempel på en kunsthistorisk diskurs og på dekonstruksjonen som filosofisk og litterær metode. Her handler det altså om hva vi ser når vi ser et bilde, og om hvilken tenkning som styrer tolkningen. Det valgte essayet er det avsluttende kapitlet i La vérité en peinture (1978). Tittelen er et sitat fra Cézanne. Utgis med et etterord av filosof Espen Hammer
    Detaljer
    Serie Pax artes
    Utgivelsesår 2008
    Forlag Pax
    Språk Bokmål
    ISBN 9788253026985
    Kategorier Kunst og kultur
    Skriv din egen anmeldelse
    • Kun registrerte brukere kan skrive vurderinger
    • Dårlig
    • Knall bra!
    Filosofen Derrida har flere steder skrevet om kunst og kunsterfaring. I denne boken tar han for seg Heideggers Kunstens opprinnelse, den første utgivelsen i ARTES-serien, og ulike tolkninger av denne teksten. Ikke minst får den radikale, amerikanske kunsthistorikeren Meyer Shapiro sitt pass påskrevet i friske og frekke vendinger. Men også bondelivsdyrkeren Hamsun (som Heidegger var opptatt av, og siterte) opptrer i den lekne analysen. Derrida lager en dekonstruktiv nærlesning av Heidegger, og kritiserer Schapiro for å ha feillest hovedmotivet, dvs. van Goghs såkalte bondesko. For hvis sko er det egentlig? Er de .bare. noen tilfeldige sko, eller noen helt bestemte sko! Er de van Goghs egne, eller selve den undertrykte bondeklassens sko? Og hvilket av van Goghs mange malerier av slitte sko med løse lisser dreier Heideggers tekst seg egentlig om? Derridas dialog om Heideggers tekst blir slik både et eksempel på en kunsthistorisk diskurs og på dekonstruksjonen som filosofisk og litterær metode. Her handler det altså om hva vi ser når vi ser et bilde, og om hvilken tenkning som styrer tolkningen. Det valgte essayet er det avsluttende kapitlet i La vérité en peinture (1978). Tittelen er et sitat fra Cézanne. Utgis med et etterord av filosof Espen Hammer
    Detaljer
    Serie Pax artes
    Utgivelsesår 2008
    Forlag Pax
    Språk Bokmål
    ISBN 9788253026985
    Kategorier Kunst og kultur