Boken inneholder 8 historier fra mennesker som har opplevd å få kreft og som mener å ha blitt friske ved hjelp av metamedisin. Forfatterne gir bl.a. en innføring i psykosomatisk sykdomsforståelse og metamedisinsk forståelse av sykdomsprosessene, og viser blant annet til den tyske legen Ryke Hamers forskning på forbindelsen mellom traumatiske opplevelser og sykdom. Har litteraturliste.
Boken presenterer sosialpedagogikk som begrep, fag og praksisfelt. Forfatteren legger vekt på å undersøke og beskrive sosialpedagogikkens faglige utvikling på modernitetens vilkår, og hvilke konsekvenser det får for sosialpedagogikkens målgrupper. Han peker på hvordan sosialpedagogikken kan være en sentral løsning når mennesker ekskluderes fra de etablerte fellesskapene fordi de ikke er i stand til å leve opp til kravene som samfunnets modernisering stiller. Sentrale spørsmål i boken er hvordan det sosiale systemet håndterer de menneskene som ikke passer inn i samfunnet, hvilken kompetanse som kreves for at en skal være en del av et fellesskap, hva det betyr å stå utenfor, og hvordan vi skaper plass til forskjellighet, og hva sosial integrering og inkludering er. Boken henvender seg til studenter og praktikere innenfor barnevern, vernepleie og sosialt arbeid. Har litteraturliste.