(0) produkter
Du har ingen varer i handlekurven.
Kategorier
    Filtre
    Preferanser
    Søk
    Forfatter: Norvald Kjerstad

    Fremføring av skip med navigasjonskontroll

    879,-
    Lagerstatus: Tilgjengelig på lager
    Format: Pocket
    ISBN/EAN: 9788245021790

    Klikk og hent i butikk

    Etter én time kan du hente varen i valgt butikk, og betale i kassen. Vi kontakter deg når varen er klar for henting i butikk.
    Butikker:

    SLIK BESTILLER DU

    1. 1. Sjekk at du har valgt riktig butikk fra menyen, legg inn din e-postadresse og trykk på "OK" knappen.
    2. 2. Du får en bekreftelse fra butikken på e-post i løpet av en time om varen er tilgjengelig for opphenting. Vent til du får meldingen før du reiser til butikken. Vi holder av varen for deg i 24 timer.
    3. 3. Du betaler i butikken.

    Takk for reservasjonen!

    I butikkens åpningstider får du tilbakemelding på e-post innen en time.

    Utenom butikkens åpningstider vil du få tilbakemelding på e-post senest en time etter at butikken har åpnet.

    Har du spørsmål om tjenesten kan du ta kontakt med vårt kundesenter.



    Fremføring av skip med navigasjonskontroll gir en grundig gjennomgang av og oversikt over forhold som er av betydning for trygg operasjon og planlegging av seilas. Boken henvender seg til studenter i nautikk ved maritime høyskoler og tekniske fagskoler. Den dekker pensum i disse disiplinene som er beskrevet i STCW-konvensjonen. På enkelte områder vil også boken kunne fungere som oppslagsverk om bord på skip. For å dekke alle navigasjonsdisipliner er det lagt opp til at boken benyttes sammen med bøkene Elektroniske og akustiske navigasjonssystemer og Navigasjon fra samme forfatter og forlag. Boken er inndelt i 4 deler: DEL 1 presenterer grunnleggende teori for skipets manøveregenskaper, inkludert propell- og rorteori, samt hydrodynamiske forhold som gruntvannseffekt, bankeffekt og interaksjon mellom fartøy. Del 1 omhandler også skipenes tekniske utrustning som ankrings- og fortøyningsutrustning. Videre er tauing og ankerhåndtering grundig beskrevet. Kort oversikt av forskjellige trader er også tatt med. DEL 2 beskriver forhold av betydning for planlegging og gjennomføring av seilasen, herunder planleggingsprosessen, publikasjoner, brovakthold, sjekklister og forskjellige teknikker for kvalitetssikring. Der finnes også gjennomgang av forskjellige kriseplaner og søk og redning, samt operasjoner i hardt vær. Kystadministrasjon, losvesen og forskjellige regelverk knyttet til operasjon av skipet beskrives, samt dokumentasjon av seilasen og forskjellige rapporteringsregimer på kystnære og oversjøiske seilaser. DEL 3 omhandler oseanografi og meteorologi. Stoffet er tilpasset behovet knyttet til planlegging og gjennomføring av seilaser. Teori knyttet til tidevannet og beregning av tidevannet har derfor fått en relativt stor plass. I meteorologien er det lagt vekt på at studenten skal kunne tolke værkart og ut fra disse planlegge den videre seilasen sikkert og effektivt. DEL 4 er en fordypning i operasjon og drift av skip i islagte strøk og er tilpasset oppdatering av STCW-konvensjonen og i henhold til Polar-koden fra IMO. Siden det stadig blir mer skipsaktivitet i Arktis og Antarktis, vil denne delen av boken ha sin absolutte berettigelse. Her beskrives også operasjon av isforsterkede handelsskip og isbrytere, samt teknologien knyttet til isforsterkede skip. Norvald Kjerstad har kapteinutdanning fra Tromsø maritime høgskole og flere års erfaring som navigasjonsoffiser, forsker og ice advisor fra forskjellige typer skip, bl.a. havfiskeflåten, kystvakten, gassplattform, forskningsfartøyer og isbrytere. Han er maritim kandidat fra Norges Tekniske Høgskole (1989). Etter flere år med undervisning, forskning og videreutdanning ble han i 2004 oppnevnt til dosent ved NTNU i Ålesund der han bl.a. har hatt ansvaret for oppbygging av skipsmanøver-simulatorer og DP-simulatorer, samtidig som han har undervist kapteinstudenter og seilende navigatører i forskjellige nautiske disipliner. Siden 2007 har han også vært ansatt som professor II ved universitetene i Tromsø og Bodø.
    Detaljer
    Utgivelsesår 2017
    Forlag Fagbokforl.
    Språk Bokmål
    ISBN 9788245021790
    Kategorier Navigering og sjømannskap
    Pedagogisk formål For høyere utdanning høgskole- og universitetsutdanning
    Skriv din egen anmeldelse
    • Kun registrerte brukere kan skrive vurderinger
    • Dårlig
    • Knall bra!
    Fremføring av skip med navigasjonskontroll gir en grundig gjennomgang av og oversikt over forhold som er av betydning for trygg operasjon og planlegging av seilas. Boken henvender seg til studenter i nautikk ved maritime høyskoler og tekniske fagskoler. Den dekker pensum i disse disiplinene som er beskrevet i STCW-konvensjonen. På enkelte områder vil også boken kunne fungere som oppslagsverk om bord på skip. For å dekke alle navigasjonsdisipliner er det lagt opp til at boken benyttes sammen med bøkene Elektroniske og akustiske navigasjonssystemer og Navigasjon fra samme forfatter og forlag. Boken er inndelt i 4 deler: DEL 1 presenterer grunnleggende teori for skipets manøveregenskaper, inkludert propell- og rorteori, samt hydrodynamiske forhold som gruntvannseffekt, bankeffekt og interaksjon mellom fartøy. Del 1 omhandler også skipenes tekniske utrustning som ankrings- og fortøyningsutrustning. Videre er tauing og ankerhåndtering grundig beskrevet. Kort oversikt av forskjellige trader er også tatt med. DEL 2 beskriver forhold av betydning for planlegging og gjennomføring av seilasen, herunder planleggingsprosessen, publikasjoner, brovakthold, sjekklister og forskjellige teknikker for kvalitetssikring. Der finnes også gjennomgang av forskjellige kriseplaner og søk og redning, samt operasjoner i hardt vær. Kystadministrasjon, losvesen og forskjellige regelverk knyttet til operasjon av skipet beskrives, samt dokumentasjon av seilasen og forskjellige rapporteringsregimer på kystnære og oversjøiske seilaser. DEL 3 omhandler oseanografi og meteorologi. Stoffet er tilpasset behovet knyttet til planlegging og gjennomføring av seilaser. Teori knyttet til tidevannet og beregning av tidevannet har derfor fått en relativt stor plass. I meteorologien er det lagt vekt på at studenten skal kunne tolke værkart og ut fra disse planlegge den videre seilasen sikkert og effektivt. DEL 4 er en fordypning i operasjon og drift av skip i islagte strøk og er tilpasset oppdatering av STCW-konvensjonen og i henhold til Polar-koden fra IMO. Siden det stadig blir mer skipsaktivitet i Arktis og Antarktis, vil denne delen av boken ha sin absolutte berettigelse. Her beskrives også operasjon av isforsterkede handelsskip og isbrytere, samt teknologien knyttet til isforsterkede skip. Norvald Kjerstad har kapteinutdanning fra Tromsø maritime høgskole og flere års erfaring som navigasjonsoffiser, forsker og ice advisor fra forskjellige typer skip, bl.a. havfiskeflåten, kystvakten, gassplattform, forskningsfartøyer og isbrytere. Han er maritim kandidat fra Norges Tekniske Høgskole (1989). Etter flere år med undervisning, forskning og videreutdanning ble han i 2004 oppnevnt til dosent ved NTNU i Ålesund der han bl.a. har hatt ansvaret for oppbygging av skipsmanøver-simulatorer og DP-simulatorer, samtidig som han har undervist kapteinstudenter og seilende navigatører i forskjellige nautiske disipliner. Siden 2007 har han også vært ansatt som professor II ved universitetene i Tromsø og Bodø.
    Detaljer
    Utgivelsesår 2017
    Forlag Fagbokforl.
    Språk Bokmål
    ISBN 9788245021790
    Kategorier Navigering og sjømannskap
    Pedagogisk formål For høyere utdanning høgskole- og universitetsutdanning