Kategorier
    Filtre
    Preferanser
    Søk

    Empati og etikk

    257,-
    Lagerstatus: Tilgjengelig på lager
    Format: Heftet
    Boken gir en innføring i etikk og forfatteren drøfter begrepet samtidig som han tar for seg det historiske perspektivet. Han tar også for seg de historiske tradisjonene i helse- og sosialarbeideryrker og i sjelesorg i kirkelig sammenheng. Boken tar for seg situasjoner der maktforholdene er ulike, og der det er kulturforskjeller. Boken er ment for studenter innen hjelpearbeid og de som arbeiderforsker på området. Kan brukes i innføring på bachelornivå eller som fordypning på masternivå både i fagene helsesosialfag, rådgivningveiledning, sjelesorg og terapi. Har litteratur- og stikkordsliste.
    ISBN/EAN: 9788279352389

    Klikk og hent i butikk

    Etter én time kan du hente varen i valgt butikk, og betale i kassen. Vi kontakter deg når varen er klar for henting i butikk.
    Butikker:

    SLIK BESTILLER DU

    1. 1. Sjekk at du har valgt riktig butikk fra menyen, legg inn din e-postadresse og trykk på "OK" knappen.
    2. 2. Du får en bekreftelse fra butikken på e-post i løpet av en time om varen er tilgjengelig for opphenting. Vent til du får meldingen før du reiser til butikken. Vi holder av varen for deg i 24 timer.
    3. 3. Du betaler i butikken.

    Takk for reservasjonen!

    I butikkens åpningstider får du tilbakemelding på e-post innen en time.

    Utenom butikkens åpningstider vil du få tilbakemelding på e-post senest en time etter at butikken har åpnet.

    Har du spørsmål om tjenesten kan du ta kontakt med vårt kundesenter.



    Empati regnes som grunnleggende for å skape gode relasjoner. Men hva er egentlig empati? I boken foretar forfatteren en litteraturgjennomgang og en drøfting av dette mangetydige begrepet, og undersøker hvordan begrepet har vært brukt historisk. Han tar også for seg de historiske tradisjonene i helse- og sosialarbeideryrker og i sjelesorg i kirkelig sammenheng. Etikk handler om verdivalg, om hvordan man handler i situasjoner med verdikonflikter. For helse- og sosialarbeidere handler det om praksis i møte med andre mennesker. Evnen til å oppnå god kommunikasjon kan være et fundament for gode hjelperelasjoner, men innsikt i den andre kan også føre til maktmisbruk og manipulering. Hvordan skal vi se på de historiske tradisjonene som helse- og sosialarbeidere bygger arbeidet sitt på i dag? Hvordan oppfattes hjelperne av dem de skal hjelpe? Boken tar spesielt for seg situasjoner der maktforholdene er ulike, og der det er kulturelle forskjeller. Yrkesetikk hos helse- og sosialarbeidere er koblet til denne problematiseringen, fordi gode kommunikasjonsferdigheter jo åpner for bruk på både godt og vondt. Målgruppen for boken er både de som utdanner seg til hjelpearbeid med mennesker og de som arbeider eller forsker på området. Boken kan brukes som innføring på bachelornivå- eller som fordypning på mastergradsnivå, både i helse- og sosialfaglige utdanninger og i utdanninger rettet mot rådgivning, veiledning, sjelesorg og terapi. Hans-Jørgen Wallin Weihe er dr.philos., førsteamanuensis ved avdeling for helse- og sosialfag, Høgskolen i Lillehammer, og ved Det humanistiske fakultet, Universitetet i Stavanger. Weihe har utgitt flere bøker, blant annet Relasjonsarbeid og kommunikasjoner (1997), Rusmidler og språk: en oppslagsbok (1999), Sosialt arbeid: historie og bakgrunn (2004) og Rus: Nytelse, lidelse og handling (2004).
    Detaljer
    Utgivelsesår 2008
    Forlag Abstrakt
    Språk Bokmål
    ISBN 9788279352389
    Kategorier Sosiale tjenester og sosial velferd
    Skriv din egen anmeldelse
    • Kun registrerte brukere kan skrive vurderinger
    • Dårlig
    • Knall bra!
    Empati regnes som grunnleggende for å skape gode relasjoner. Men hva er egentlig empati? I boken foretar forfatteren en litteraturgjennomgang og en drøfting av dette mangetydige begrepet, og undersøker hvordan begrepet har vært brukt historisk. Han tar også for seg de historiske tradisjonene i helse- og sosialarbeideryrker og i sjelesorg i kirkelig sammenheng. Etikk handler om verdivalg, om hvordan man handler i situasjoner med verdikonflikter. For helse- og sosialarbeidere handler det om praksis i møte med andre mennesker. Evnen til å oppnå god kommunikasjon kan være et fundament for gode hjelperelasjoner, men innsikt i den andre kan også føre til maktmisbruk og manipulering. Hvordan skal vi se på de historiske tradisjonene som helse- og sosialarbeidere bygger arbeidet sitt på i dag? Hvordan oppfattes hjelperne av dem de skal hjelpe? Boken tar spesielt for seg situasjoner der maktforholdene er ulike, og der det er kulturelle forskjeller. Yrkesetikk hos helse- og sosialarbeidere er koblet til denne problematiseringen, fordi gode kommunikasjonsferdigheter jo åpner for bruk på både godt og vondt. Målgruppen for boken er både de som utdanner seg til hjelpearbeid med mennesker og de som arbeider eller forsker på området. Boken kan brukes som innføring på bachelornivå- eller som fordypning på mastergradsnivå, både i helse- og sosialfaglige utdanninger og i utdanninger rettet mot rådgivning, veiledning, sjelesorg og terapi. Hans-Jørgen Wallin Weihe er dr.philos., førsteamanuensis ved avdeling for helse- og sosialfag, Høgskolen i Lillehammer, og ved Det humanistiske fakultet, Universitetet i Stavanger. Weihe har utgitt flere bøker, blant annet Relasjonsarbeid og kommunikasjoner (1997), Rusmidler og språk: en oppslagsbok (1999), Sosialt arbeid: historie og bakgrunn (2004) og Rus: Nytelse, lidelse og handling (2004).
    Detaljer
    Utgivelsesår 2008
    Forlag Abstrakt
    Språk Bokmål
    ISBN 9788279352389
    Kategorier Sosiale tjenester og sosial velferd