Kategorier
    Filtre
    Preferanser
    Søk
    Forfatter: Arne Krokan

    Den digitale økonomien

    519,-
    Lagerstatus: Tilgjengelig på lager
    Format: Pocket
    Boken handler om hvilke konsekvenser det har fått at det tradisjonelle industrisamfunnet har blitt digitalt. Den gir en fremstilling av utfordringer knyttet til økonomi og forretningsforståelse, og mekanismene bak utviklingen av den digitale økonomien. Med litteraturliste.
    ISBN/EAN: 9788202318840

    Klikk og hent i butikk

    Etter én time kan du hente varen i valgt butikk, og betale i kassen. Vi kontakter deg når varen er klar for henting i butikk.
    Butikker:

    SLIK BESTILLER DU

    1. 1. Sjekk at du har valgt riktig butikk fra menyen, legg inn din e-postadresse og trykk på "OK" knappen.
    2. 2. Du får en bekreftelse fra butikken på e-post i løpet av en time om varen er tilgjengelig for opphenting. Vent til du får meldingen før du reiser til butikken. Vi holder av varen for deg i 24 timer.
    3. 3. Du betaler i butikken.

    Takk for reservasjonen!

    I butikkens åpningstider får du tilbakemelding på e-post innen en time.

    Utenom butikkens åpningstider vil du få tilbakemelding på e-post senest en time etter at butikken har åpnet.

    Har du spørsmål om tjenesten kan du ta kontakt med vårt kundesenter.



    De fleste godt voksne mennesker i Skandinavia har vokst opp med industrisamfunnet som økonomisk bakteppe. Det var gjennom industrien at Norge gikk fra å være en fattig nasjon i europeisk målestokk til å bli en moderne velferdsstat og et av verdens rikeste land. Og det er særlig gjennom utviklingen av en oljebasert industri at vi har vært i stand til å omdanne de enorme oljemengdene som finnes under havbunnen i Nordsjøen, til penger på statsbudsjettet. Utviklingen av ny IKT har imidlertid gitt oss noen utfordringer. En rekke varer og tjenester er gått fra å være industriprodukter til å bli digitale tjenester. Musikken flyttes for eksempel fra cd-er til å bli formidlet digitalt. For fotografier og kart er utviklingen tilsvarende, og lærebøker er i ferd med å bli delvis erstattet av digitale tjenester fra for eksempel Nasjonal Digital Læringsarena. Vi aner konturene av disse endringsprosessene. I løpet av ett år forsvant 1000 arbeidsplasser i medieindustrien, og store aviser med mer enn hundreårige historier ble enten nedlagt eller tvunget til dramatiske omstillingsprosesser. Nye aktører dominerer tjenestebildet. Nokia er blitt verdens største «kameraprodusent», og langt flere bilder blir knipset med mobiltelefon enn med tradisjonelt kamera. Musikkdistribusjonen domineres av nye aktører som iTunes og Spotify, og Google, Facebook, MySpace, Apple og America Online er blant de mest brukte tjenestene i den nye digitale infrastrukturen i nettsamfunnet. Hva skjer med den tradisjonelle medieindustrien, med plateselskapene, forlagene, avishusene og de mange andre? I denne boka gis en omfattende framstilling av utfordringer knyttet til økonomi og forretningsforståelse. Den digitale økonomien er rett og slett forskjellig fra tradisjonell, industriell økonomi. Det som handles, er bits som ikke krever noe arbeid for at vi skal kunne bruke dem. De er flyktige og lar seg ikke stenge inne av nasjonale grenser eller andre grenser. Og de flyter gjennom en global infrastruktur kalt Internett. «Den digitale økonomien» gir en omfattende framstilling av mekanismene bak denne utviklingen. For å forstå hvordan ulike virksomheter bør utvikles i framtiden, må en forstå drivkreftene bak de endringene vi ser. Hva skjer med økonomien når vi fjerner det fysiske arbeidet og tingene? Og hvilke konsekvenser har det for utviklingen av nye tjenester og forretningsmodeller? Disse spørsmålene er blant de viktigste denne boka tar opp.
    Detaljer
    Utgivelsesår 2015
    Forlag Cappelen akademisk
    Språk Bokmål
    ISBN 9788202318840
    Kategorier Økonomi
    Skriv din egen anmeldelse
    • Kun registrerte brukere kan skrive vurderinger
    • Dårlig
    • Knall bra!
    De fleste godt voksne mennesker i Skandinavia har vokst opp med industrisamfunnet som økonomisk bakteppe. Det var gjennom industrien at Norge gikk fra å være en fattig nasjon i europeisk målestokk til å bli en moderne velferdsstat og et av verdens rikeste land. Og det er særlig gjennom utviklingen av en oljebasert industri at vi har vært i stand til å omdanne de enorme oljemengdene som finnes under havbunnen i Nordsjøen, til penger på statsbudsjettet. Utviklingen av ny IKT har imidlertid gitt oss noen utfordringer. En rekke varer og tjenester er gått fra å være industriprodukter til å bli digitale tjenester. Musikken flyttes for eksempel fra cd-er til å bli formidlet digitalt. For fotografier og kart er utviklingen tilsvarende, og lærebøker er i ferd med å bli delvis erstattet av digitale tjenester fra for eksempel Nasjonal Digital Læringsarena. Vi aner konturene av disse endringsprosessene. I løpet av ett år forsvant 1000 arbeidsplasser i medieindustrien, og store aviser med mer enn hundreårige historier ble enten nedlagt eller tvunget til dramatiske omstillingsprosesser. Nye aktører dominerer tjenestebildet. Nokia er blitt verdens største «kameraprodusent», og langt flere bilder blir knipset med mobiltelefon enn med tradisjonelt kamera. Musikkdistribusjonen domineres av nye aktører som iTunes og Spotify, og Google, Facebook, MySpace, Apple og America Online er blant de mest brukte tjenestene i den nye digitale infrastrukturen i nettsamfunnet. Hva skjer med den tradisjonelle medieindustrien, med plateselskapene, forlagene, avishusene og de mange andre? I denne boka gis en omfattende framstilling av utfordringer knyttet til økonomi og forretningsforståelse. Den digitale økonomien er rett og slett forskjellig fra tradisjonell, industriell økonomi. Det som handles, er bits som ikke krever noe arbeid for at vi skal kunne bruke dem. De er flyktige og lar seg ikke stenge inne av nasjonale grenser eller andre grenser. Og de flyter gjennom en global infrastruktur kalt Internett. «Den digitale økonomien» gir en omfattende framstilling av mekanismene bak denne utviklingen. For å forstå hvordan ulike virksomheter bør utvikles i framtiden, må en forstå drivkreftene bak de endringene vi ser. Hva skjer med økonomien når vi fjerner det fysiske arbeidet og tingene? Og hvilke konsekvenser har det for utviklingen av nye tjenester og forretningsmodeller? Disse spørsmålene er blant de viktigste denne boka tar opp.
    Detaljer
    Utgivelsesår 2015
    Forlag Cappelen akademisk
    Språk Bokmål
    ISBN 9788202318840
    Kategorier Økonomi