Kategorier
    Filtre
    Preferanser
    Søk
    Forfatter: Gjert Langfeldt

    Ansvar og kvalitet

    389,-
    Lagerstatus: Tilgjengelig på lager
    Format: Pocket
    Boken beskriver hvordan grunnopplæringen styres, og hvordan utdanning har endret seg etter innføringen av nytt inntektssystem for kommunene i 1986. Hensikten er å gi bakgrunnskunnskap og analytiske verktøy til de som daglig må treffe valg innen skolesystemet. Har litteraturliste.
    ISBN/EAN: 9788202286422

    Klikk og hent i butikk

    Etter én time kan du hente varen i valgt butikk, og betale i kassen. Vi kontakter deg når varen er klar for henting i butikk.
    Butikker:

    SLIK BESTILLER DU

    1. 1. Sjekk at du har valgt riktig butikk fra menyen, legg inn din e-postadresse og trykk på "OK" knappen.
    2. 2. Du får en bekreftelse fra butikken på e-post i løpet av en time om varen er tilgjengelig for opphenting. Vent til du får meldingen før du reiser til butikken. Vi holder av varen for deg i 24 timer.
    3. 3. Du betaler i butikken.

    Takk for reservasjonen!

    I butikkens åpningstider får du tilbakemelding på e-post innen en time.

    Utenom butikkens åpningstider vil du få tilbakemelding på e-post senest en time etter at butikken har åpnet.

    Har du spørsmål om tjenesten kan du ta kontakt med vårt kundesenter.



    Hva kan vi gjøre for å få en bedre skole? Forfatteren tar utgangspunkt i hvordan styringen av skolene har bidratt til utviklingen av norsk utdanningspolitikk de siste 25 årene og forholdet mellom stat og kommune. Staten har et hovedansvar for å styre skoler, en styring som dels skjer direkte, dels indirekte ved at kommunene får ansvar. Han viser at det å stilles til ansvar er blitt styringsmåten i norsk utdanning de siste årene, og han forklarer hvordan dette skaper større avstand mellom dem som kan stille krav og dem som skal utføre jobben: Skolen er ansvarlig overfor skoleeier og læreren overfor skolelederen. Men skal elevene stilles til ansvar for resultatene sine? Styring er ikke bare knyttet til evne til kontroll, men det krever også evne til å skape tillit. Her er det viktig å ha et bevisst forhold hvilken vei en bør velge i ulike situasjoner, når en skal velge å kontrollere og når det er best å vise tillit. Måten skolen styres på sier noe om hva slags samfunn vi vil ha. Målet med denne boken er å gi leseren grunnlag for egne analyser og vurderinger ved hjelp av analytiske verktøy.
    Detaljer
    Utgivelsesår 2014
    Forlag Cappelen akademisk
    Språk Bokmål
    ISBN 9788202286422
    Kategorier Utdanningsadministrasjon og -organisering
    Skriv din egen anmeldelse
    • Kun registrerte brukere kan skrive vurderinger
    • Dårlig
    • Knall bra!
    Hva kan vi gjøre for å få en bedre skole? Forfatteren tar utgangspunkt i hvordan styringen av skolene har bidratt til utviklingen av norsk utdanningspolitikk de siste 25 årene og forholdet mellom stat og kommune. Staten har et hovedansvar for å styre skoler, en styring som dels skjer direkte, dels indirekte ved at kommunene får ansvar. Han viser at det å stilles til ansvar er blitt styringsmåten i norsk utdanning de siste årene, og han forklarer hvordan dette skaper større avstand mellom dem som kan stille krav og dem som skal utføre jobben: Skolen er ansvarlig overfor skoleeier og læreren overfor skolelederen. Men skal elevene stilles til ansvar for resultatene sine? Styring er ikke bare knyttet til evne til kontroll, men det krever også evne til å skape tillit. Her er det viktig å ha et bevisst forhold hvilken vei en bør velge i ulike situasjoner, når en skal velge å kontrollere og når det er best å vise tillit. Måten skolen styres på sier noe om hva slags samfunn vi vil ha. Målet med denne boken er å gi leseren grunnlag for egne analyser og vurderinger ved hjelp av analytiske verktøy.
    Detaljer
    Utgivelsesår 2014
    Forlag Cappelen akademisk
    Språk Bokmål
    ISBN 9788202286422
    Kategorier Utdanningsadministrasjon og -organisering