Kategorier
    Filtre
    Preferanser
    Søk

    Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole

    349,-
    Lagerstatus: Tilgjengelig på lager
    Format: Pocket
    Som teoretisk utgangspunkt for boka står Axel Honneths teori om anerkjennelse som et intersubjektivt fenomen. Boka viser hvordan både anerkjenelse og krenkelse trer frem i praksis og er en del av den pedagogiske virksomheten. Bokas målgruppe er studenter innenfor barnehagelærer- og lærerutdanningen. Har register og litteraturliste.
    ISBN/EAN: 9788215019628

    Klikk og hent i butikk

    Etter én time kan du hente varen i valgt butikk, og betale i kassen. Vi kontakter deg når varen er klar for henting i butikk.
    Butikker:

    SLIK BESTILLER DU

    1. 1. Sjekk at du har valgt riktig butikk fra menyen, legg inn din e-postadresse og trykk på "OK" knappen.
    2. 2. Du får en bekreftelse fra butikken på e-post i løpet av en time om varen er tilgjengelig for opphenting. Vent til du får meldingen før du reiser til butikken. Vi holder av varen for deg i 24 timer.
    3. 3. Du betaler i butikken.

    Takk for reservasjonen!

    I butikkens åpningstider får du tilbakemelding på e-post innen en time.

    Utenom butikkens åpningstider vil du få tilbakemelding på e-post senest en time etter at butikken har åpnet.

    Har du spørsmål om tjenesten kan du ta kontakt med vårt kundesenter.



    Er det mulig å tenke nytt om anerkjennelse som fenomen i ulike pedagogiske kontekster? Hvordan kan en utvidet forståelse av anerkjennelsesbegrepet tilføre noe nytt i det mangfoldige pedagogiske feltet? Forenklet sagt handler anerkjennelse om grunnleggende vilkår for den enkeltes identitet og selvvirkeliggjøring. Begrepet blir ofte brukt i pedagogiske sammenhenger, men innhold og forståelse er noe "utvasket" og kan fremstå som endimensjonalt. I denne boka belyser forfatterne hvordan anerkjennelse som fenomen kan gi en utvidet innsikt i anerkjennende prosesser på ulike nivå og i ulike pedagogiske institusjonerarenaer. Mennesket er avhengig av gjensidig anerkjennelse for å kunne bygge opp selvtillit, selvverd og selvrespekt. Anerkjennelse omfatter de helt nære relasjonene og samspillet mellom barn, foreldre og pedagoger. Samtidig henger disse nære relasjonene sammen med samfunnet for øvrig, og må sees både som en forutsetning for, og konsekvens av det som skjer både innenfor politikken og det kulturelle landskapet. Anerkjennelse får dermed form av både rettighets-, likeverds- og solidaritetstenkning. Krenkelse er motsatsen, og eksisterer alltid i et fravær av anerkjennelsen. De ulike kapitlene viser hvordan både anerkjennelse og krenkelse trer frem i praksis og er en del av den pedagogiske virksomheten både i den familiære sfære, i barnehage, skole og i institusjoner som utdanner pedagoger. Axel Honneths teori om anerkjennelse som et intersubjektivt fenomen er det teoretiske utgangspunktet for antologien. En bok for studenter innenfor barnehagelærer- og lærerutdanningen. Den vil også gi nye perspektiver til alle som jobber med eller interesserer seg for barnehagefaglige og skolefaglige praksiser. Bokas redaktører, Skoglund og Åmot, kommer fra h.h.v. NLA og DMMH. I tillegg bidrar: Åse Nylenna Akslen, Margareth Eilifsen, Gunn Irene Heggvold, Patrick Kermit, Anne Karin Rudjord Unneland og Brit Skrove. ............... "Forfriskende nyt ved denne bog er, at den udfolder en række perspektiver og eksempler, som viser anerkendelsens kompleksitet uden at miste fokus. Pædagogiske dilemmaer kan håndteres, her er ingen nemme løsninger, men en palet af valgmuligheder, hvor etik bliver rettesnoren. ... som læser glædes man over, at endnu et vigtigt norsk indlæg i den pædagogiske diskurs har fundet vej til Danmark." (Helle Bjerresgaard, Folkeskolen.dk)
    Detaljer
    Utgivelsesår 2018
    Forlag Universitetsforl.
    Språk Bokmål
    ISBN 9788215019628
    Kategorier Pedagogisk psykologi
    Skriv din egen anmeldelse
    • Kun registrerte brukere kan skrive vurderinger
    • Dårlig
    • Knall bra!
    Er det mulig å tenke nytt om anerkjennelse som fenomen i ulike pedagogiske kontekster? Hvordan kan en utvidet forståelse av anerkjennelsesbegrepet tilføre noe nytt i det mangfoldige pedagogiske feltet? Forenklet sagt handler anerkjennelse om grunnleggende vilkår for den enkeltes identitet og selvvirkeliggjøring. Begrepet blir ofte brukt i pedagogiske sammenhenger, men innhold og forståelse er noe "utvasket" og kan fremstå som endimensjonalt. I denne boka belyser forfatterne hvordan anerkjennelse som fenomen kan gi en utvidet innsikt i anerkjennende prosesser på ulike nivå og i ulike pedagogiske institusjonerarenaer. Mennesket er avhengig av gjensidig anerkjennelse for å kunne bygge opp selvtillit, selvverd og selvrespekt. Anerkjennelse omfatter de helt nære relasjonene og samspillet mellom barn, foreldre og pedagoger. Samtidig henger disse nære relasjonene sammen med samfunnet for øvrig, og må sees både som en forutsetning for, og konsekvens av det som skjer både innenfor politikken og det kulturelle landskapet. Anerkjennelse får dermed form av både rettighets-, likeverds- og solidaritetstenkning. Krenkelse er motsatsen, og eksisterer alltid i et fravær av anerkjennelsen. De ulike kapitlene viser hvordan både anerkjennelse og krenkelse trer frem i praksis og er en del av den pedagogiske virksomheten både i den familiære sfære, i barnehage, skole og i institusjoner som utdanner pedagoger. Axel Honneths teori om anerkjennelse som et intersubjektivt fenomen er det teoretiske utgangspunktet for antologien. En bok for studenter innenfor barnehagelærer- og lærerutdanningen. Den vil også gi nye perspektiver til alle som jobber med eller interesserer seg for barnehagefaglige og skolefaglige praksiser. Bokas redaktører, Skoglund og Åmot, kommer fra h.h.v. NLA og DMMH. I tillegg bidrar: Åse Nylenna Akslen, Margareth Eilifsen, Gunn Irene Heggvold, Patrick Kermit, Anne Karin Rudjord Unneland og Brit Skrove. ............... "Forfriskende nyt ved denne bog er, at den udfolder en række perspektiver og eksempler, som viser anerkendelsens kompleksitet uden at miste fokus. Pædagogiske dilemmaer kan håndteres, her er ingen nemme løsninger, men en palet af valgmuligheder, hvor etik bliver rettesnoren. ... som læser glædes man over, at endnu et vigtigt norsk indlæg i den pædagogiske diskurs har fundet vej til Danmark." (Helle Bjerresgaard, Folkeskolen.dk)
    Detaljer
    Utgivelsesår 2018
    Forlag Universitetsforl.
    Språk Bokmål
    ISBN 9788215019628
    Kategorier Pedagogisk psykologi
    Kunder som kjøpte dette kjøpte også:

    Kamp om anerkjennelse

    306,- 349,-
    Boken skisserer vilkårene for en ny kritisk samfunnsteori med utgangspunkt i både Hegel og nyere sosialpsykologiske teorier. Boken består av tre deler: Historisk tilbakeblikk, systematisk aktualisering av de sosiale anerkjennelsesforholdenes struktur, og sosialfilosofiske perspektiver på moral og samfunnsmessig utvikling. Har register og litteraturliste.